23 Ağustos 2011

Formik Asidin Varroa İçin Kullanılması 1

Balı aldık.

Balını süzdüğümüz çerçeveleri temizlemeleri için kovanlara tekrar verdik.

Arılar tek kata sığacaksa ballıkları aldık.

Arı nüfusu fazla tek kata sığmayacak ise, arısız çerçeveleri aldık, arıları sıkıştırdık.

Bal almadığımız zayıf kolonilerimizde, arısız çerçeveleri aldık.


Yeni sezon başladı.

Arılarımızı yeni sezonun başında hastalıklardan ve zararlılardan arınmış hale getirmemiz gerekir. Bunun için arılarda bir çok hastalığa ve zarara sebep olan varroa ile mücadeleye, bal hasadı tamamlandıktan sonra (bir daha bal alınmayacaksa) zaman geçirmeden başlamak gerekir.

Varroa ile mücadelede en çok dikkat edilmesi gereken ve sıkıntılı uygulama Formik asit uygulamasıdır. Akademik yayınlarda, genellikle %65’lik formik asidin 24 saatte 8ml. ile 12ml. arasında buharlaşması gerektiği, az buharlaşmanın varroayı öldürmediği, çok buharlaşmanın ana arı kaybına ve kovan terklerine sebep olabileceği yazılmaktadır.

Formik asit uygulamasında yeterli buharlaşmanın olması için hava sıcaklığının15° ile 25° arasında olması gerektiği bildirilmektedir. Sıcaklık konusunda benim gözlemim, 20 derecenin altındaki buharlaşmaların eksik kalacağı yönünde. Formik asidin buharlaşmasına dış hava sıcaklığının yanında bir çok unsur etki ediyor. Bunların bazıları kovan içi sıcaklığı, kovandaki arı yoğunluğu ve asidin hava ile temas etme yüzey genişliğidir. Diğer varroa ilaçlarının bir çoğunda olduğu gibi, formik asit uygulamasını da akşam üzeri yapmak gerekir.

Formik asit genellikle %85’lik (85 asit %15 su) olarak satılıyor, varroa mücadelesinde %20, %65, %85 gibi oranlarda ve değişik yöntemlerle kullanılıyor.

Formik asidin ufak cam şişelere koyulduktan sonra ters çevrilerek kartona akıtma, delikler açılmış kilitli poşetler içine kağıt havlu koyularak şırınga ile asidin kağıt havluya emdirilmesi, asidin kartona emdirilmesi ve çiçektozu(polen) çekmecesine koyma gibi değişik yöntemler ile formik asit kullanılsa da, kullanımı en basit ve kolay olanını, arılar için zararsız olanını ve varroa için en etkilisini kullanmak hedefimiz olmalı.

Formik asit yapılacak kovanlar tercihen çiçektozu(polen) çekmeceli olmalı. Kovan çiçektozu çekmeceli değilse arıların bunalıp dışarıya çıkmamaları için, kovan girişleri sonuna kadar açılmalıdır. Kovan girişleri bir gün sonra eski haline getirilebilir.

Formik asit uygulamasına başlamadan önce gerekli emniyet tedbirlerini yazmak gerekir.

Formik asit, gerekli emniyet tedbirleri alınmadan kullanıldığında çok tehlikelidir.

Ellerimiz için aside karşı dayanıklı eldiven.

Gözlerimiz için iş emniyet gözlüğü.

Formik asit buharını teneffüs etmemek için maske muhakkak kullanılmalıdır.

Gerekli emniyet tedbirleri alınamıyorsa Formik asit uygulaması yapılmamalıdır.


Gerekli tedbirleri aldıktan sonra varroa mücadelesine başlıyoruz.

Uygulama 22° hava sıcaklığında yapıldı ve %85’lik (akademik yayınlarda kullanılan %65’lik) formik asit kullanıldı.


Formik asidin buharlaştırılmasında kullandığım ekipman.

Kalıbını kendim yaparak, PVS.’yi vakum yaptırdım.


Plastik hazneyi çerçevelerin orta kısmına gelecek şekilde yerleştiriyorum.





Formik asidi ölçeksiz hazneye dolduruyorum.

Hazne içi 5*20*130mm. ölçülerinde yaklaşık 13ml. alıyor.

Kovanlar öne doğru eğimli olduğundan ağzına kadar doldurulduğunda 10ml.’den fazla almıyor.

Formik asit yakıcı olduğundan arıların üzerine dökülürse arılar ölür, bunun için hazneye asidi dökerken arıların üzerine dökülmemesine dikkat etmek gerekir.


Formik asit uygulamasını saat 18.00 gibi yaptım fotoğrafı ertesi günü saat 10.00’da çektim, 16 saat sonra haznenin içinde hala formik asit vardı.
Kullandığım haznede formik asidin hava ile temas ettiği yüzey genişliği 5mm*130mm. Bu ölçülerde 24 saatteki buharlaşma miktarı uygun görünüyor.


Formik Asidin Varroa için Kullanılması 2 (Plastik Aparat ile) yazısı için buraya bakın: http://kenangisan.blogspot.com.tr/2015/10/formik-asidin-varroa-icin-kullanlmas-2.html


10 yorum:

İlhami Uyar dedi ki...

Kolay gelsin,güzel ve önemli açıklamalar içinde teşekkür ederim,Emniyet tedbirleri çok önemli,iyi çalışmalar,saygılarımla.

yunus dedi ki...

kenan abi yalovada formik asit bulabilirmiyızyardımınıza ihtiyacım var bende benim arılarım safran köyünde yardım ederseniz sevinirim

Kenan GİŞAN dedi ki...

Yalova'da var mı bilmiyorum.Ben Bursa'dan alıyorum.

muratakın dedi ki...

Kenan Bey:

Verdiğiniz bilgiler için teşekkürler.

AHMET GÜLEN dedi ki...

Çalışmalarınızı bizimle paylaştığınız için çok teşekkür ederim.Formik asit ile varrova mücadelesi çok kolay ve ucuz olduğu gibi,çok tehlikeli ve risklidirde.Özellikle verilen miktara ve hava sıcaklığına çok dikkat etmek lazım,aynı zamanda buharlaşma alanına.Bir arkadaşın tavsiyesi ile 5 cc'lik enjektörleri deney amacı ile bir kovana uyguladım.İki adet enjektöre toplam 14 cc formik asit %85 lik olanından doldurdum.Enjektörün uc kısmını propolis ile kapattım ve içindeki çubuğuda çıkardım.Bir günden fazla sürdü buharlaşması ve arı hiç rahatsız olmadı sabah kovanın altına bıraktığım malzemenin üzerine alt havalandırmadan epey bir varrovanın döküldüğünü gördüm.Bundan sonra bu şekilde uygulamayı düşünüyorum.
Çok yer işgal ettim hakkınızı helal edin.Başarılar dilerim.

AHMET GÜLEN dedi ki...

Yukarıda yazdığım yoruma bir ek yorum yapmak zorunda kaldım.Enjektör ile daha önce bir kovana formik asit uygulamış ve iyi sonuc almıştım.Dün diğer kovanlarada aynı ölçüde asit uygulaması yapacaktım.Yaklaşık 10 kovana asit uyguladım fakat 3 kovanım ani tepki gösterdiler ve kendilerini dışarıya attılar ben daha fazla ilerlemeden bu kovanlara tekrar dönüp baktım birde ne göreyim arılar enjektörün içine dolmuşlar ve bütün asiti buharlaştırmışlar.Dolayısıyla içerideki arılar analar dahil hepsi yerde idiler.Bir ana arı kesin gitmişti diğer iki ana can çekişiyordu.Yapılacak bişeyde kalmamışıtı.Benim buradan diyeceğim aman dikkat diğer kovanlar hiç rahatsız olmazken bu 3kovan neden söndü ben anlayamadım.

yalovalı arıcı dedi ki...

Yalovada formik asit satılıyor

Unknown dedi ki...

Formik asit partinin üzerine örtü bezi koyduğumuz da buharlasma engellenemez mi?

Kenan GİŞAN dedi ki...

Yeni aparatlarla bu ihtimal ortadan kalktı.

http://kenangisan.blogspot.com/2015/10/formik-asidin-varroa-icin-kullanlmas-2.html

Unknown dedi ki...

Abi bursanin neresinde ikamet ziyaret etmek isterim sizi