26 Şubat 2013

Arıya Kek Vermek


Geçen hafta sonu Bursa'ya gitmiştim. 

Gitmişken Uludağ Arıcılık Derneğinin Şubat ayı toplantısına katıldım.

Biz arıcılar arasında olan birbirini anlamama veya anlaşamama durumu hocalar arasında da oluyor.

Toplantıda hoca kışın arılara kek verilmeli dedi.

Arıya kışın kek verilmeli!!!

Hangi şartlardaki arıya kışın kek verilecek?

Bu yok...

Altı doldurulmadı.

Daha sonra konuşmalardan, sorulan sorulara verilen cevaplardan anladığım; Eylül-Ekim aylarında kış arılarının polen ile beslendiği zaman ömrünün uzadığı, yeteri kadar polen ile beslenmeyen arıların ömrünün kısa olduğu, arının ömrünün uzun olması ve yavru üretiminin teşvik edilmesi için verilecekmiş kek.

Burada bahsedilen kek, satın alının kek değil. Arıcının kendi balı ve poleni ile yaptığı kek öneriliyor.

Keke ne kadar polen konulmalı?

Keke %30 oranında polen konulmalıymış. 

%30 oranındaki poleni, ne hazır keklerde, ne de arıcının yaptığı keklerde göremeyiz.

Diyelim koyduk, arı bundan ne kadar faydalanabilir?

Bir hocamızın "arıların polen tozlarının etrafındaki kabuğu hazmedemediği ve polenden faydalanabilmek için poleni petek gözünde fermente etmesi yani arı ekmeği haline getirmesi gerektiğini, bunun için de keke polen katılması yerine, poleni hamur haline getirerek verilmesinin daha doğru olduğunu söylediği" söylendiğinde.

Onu saymayın, yok farz edin...

Bir başka hocaya davranış biçimi böyle mi olmalıdır?

Kendisine bunu soramadığım için bu konuya fazla girmeyeyim ama...

Dönelim kekin hangi arıya verilmesi gerektiğine...

Balı olmayan arıya, zayıf arıya hiçbir dönemde kek vermem.

Ben kekin hasat sonrasında, doğada nektarın olmadığı dönemde verilmesinin doğru olduğunu düşünüyorum. 

Benim için bu dönem ağustos-eylül ayı.

Sonbaharda yeteri kadar bal depo ettirilmiş, yani iki duvar çerçevesi ve ortadaki çerçevelerdeki kemerler bal ile dolu olan arıya, üst yemlik veya çanta yenlik ile kek verilebilir.

Böyle arıya verilen kekin arıya ne kadar faydası olur? 

Hocalar bir proje hazırlayıp araştırmasını yapsınlar da paylaşırlarsa öğrenmiş oluruz.

Maliyet-fayda dengesine bakıldığında çok faydasının olacağını düşünmüyorum.

Arı için en iyi destek veya teşvik besini, mevsimine uygun kıvamda verilen şuruptur.

Geçende de bir arıcı telefonla "arılarım kıştan zayıf çıktı, invertaz enzimi aldım, bununla invert şeker yapıp versem faydası olu mu?" diye sordu...

İnvert şeker arıyı yormazmış? :)

Hiç uğraşma ver koyu (2 ölçek şeker + 1 ölçek su) şurubu dedim.

Arının asıl besini bal değil midir?

Arı kışın balı tüketmek için de işlemek zorunda.

Bal arıyı yormuyor da, şurup mu yoruyor?




Hiç yorum yok: